K203
V tomto návodu se dozvíte něco o stavbě RC lodičky. Vybral jsem si model jehož autorem je Jaroslav Fara a plánek na něj vyšel v Modeláři č. 3 v roce 1977. Již v těchto letech prakticky zmizel z pultu modelářských prodejen a nehledě na to, v té době jsem se zabýval hlavně auty. Tak mi nezbylo nic jiného než plánek z Modeláře oskenovat a vyčistit. Přesto na originálu plánku je mnoho rozměrových chyb a tak první věcí, kterou jsem udělal byla ta, že jsem plánek natáhnul do Corelu a přerýsoval všechny přepážky tak, aby byl všechny geometricky správné a symetrické. Na stránce Plánků si je budete moci stáhnout. Tak vypadá plánek.
Po překreslení žeber jsem je zvětšil do správného měřítka a rozmístil na výkresy formátu A4 tak, aby se daly vytisknout na mé domácí tiskárně. Tisknul jsem na běžný kancelářský papír. Pak jsem s přídavken vystříhnul jednotlivé přepážky a ty pak nalepil na překližku. Použil jsem 4 mm překližku Ceiba od Pelikána. Stejně tak jsem přesvědčen, že vyhoví i tvrdší balza 5 mm nebo kvalitnější truhlářská překližka. Někdo používá i překližku z bedniček od ovoce. Lepil jsem neředěným Herkulesem a jen v těch místech, která po vyříznutí zůstávají součástí přepážky. Řezal jsem lupínkovou pilkou s jemnými zuby. Dost čast i na dřevo používám plátky na kov. Řez je pak méně otřepený.
Na rovnou pevnou desku, sám používám rýsovací prkno, si narýsuji ostře ořezanou tužkou (číslo 2) podélnou osu lodě a v potřebných vzdálenostech si narýsuji na tuto osu kolmice, které mi budou vyznačovat polohu jednotlivých přepážek (žeber).
Výhodou tohoto modelu je také to, že má rovnou palubu a tím i připevnění žeber na podložku je jednodušší. Ovšem je důležité pokrytí podložky folií, která nám pak nedovolí to, že se části kostry lodi na podložku přilepí. Používám mikroténový sáček nebo folii z rostřižených eurodesek.
Jednotlivé přepážky připevním k podložce modelářskými špendlíky a hlavně dbám na tři věci. Přepážka musí být k podložce kolmá (úhelník, trojúhelník s ryskou), podélná osa se musí krýt s osou žebra a přčepážka musí být na správném místě.
Tato fáze je hodně náročná na přesnost, raději přepážku připevním dvakrát nebo i natřikrát, než jenou a nepřesně jakmile je kostra slepen, pak se tyto věci řeší mnohem hůře.
První lištou, kterou lepíme je ta, která nám spojuje spodní stranu přídě s ostatními žebry na dnu lodě. (Asi je zbytečná připomínka, že stavíme trup dnem vzhůru) V této chvíli je také poslední možnost ustavení žeber kolmo k podložce. Lepil jsem lepidle Purex rapid. Možná vhodnější je lepení epoxidovými lepidly, ale déle to trvá (pokud nepoužíváte podstatně dražší několikaminutová epoxy). Já jsem celkem dost spěchal, raději použijte Purex Standard, schne pomaleji, ale lépe drží. Polohu lišty zajišťuji svěrkami a případně modelářskými špendlíky.
Teď můžeme přikročit k vylepení sestavy přídě našeho modelu. Celá příď je složena za 4 dílů, které by měly do sebe zapadat a lépe pomoci člunu dodržet osovou symetrii. Kdybych jen okopíroval a zvětšil plánek, tak bych symetrii určitě nedodržel. V době kreslení plánku se vše rýsovalo ručně na prknu a o nějakém zrcadlení polovin se mohlo jen zdát.
Před lepením outorových lišt se chvilku zastavíme. Jistě víte, že lišty se budou muset ohýbat aby dobře kopírovaly linii prupu lodi. V některých místech bude tedy tak velké pnutí v materiálu lišt (nosníků), že nám to bude dokonce vytahovat špendlíky ze žeber. Druhou věcí je také to, že těžko seženeme dva nosníky se stejným pnutím. To by jste si je museli řezat doma sami. Nákup nosníků spočívá většinou v tom, že mají na prodejně těch vašich deset kusů a vy je raději vezmete všechny a z nich si vyberte ty nejvhodnější. Kvůli pnutí je zapotřebí si trochu lišty ohnout. Někdo to dělá tak, že lišty namáčí a pak pomocí žehličky je ohýbá. Nic proti, ale já se snažím vodu nepoužívat vůbec a lišty ohýbám kousek po kousku v rukách mezi palci a ukazováčky. Stále přikládám lišty k trupu a snažím se o plynulou křivku ohybu. Že to jde, vidíte na fotografii a léta lišty nejsou zrovna ideální. Občas se stane, že nějaká lišta praskne.
Outorové lišty začínám lepit od přídě a prakticky na obou stranách najednou. Namažu si lepidlem příď a první dvě žebra a špendlíky připevním pravou i levou lištu do jejich pozic na přídi a prvních dvou žebrech. Nestavějte kostru tak, že nejprve nalepíte lišty na jednom boku a pak na druhém. Tento způsob může vést ke křivému výsledku.
Pak pokračuji přilepením lišt na další dvě až tři žebra a pak až dokonce trupu. Stejně tak lepím i spodní lišty u paluby. Pohledem na dvě následující fotografie si uděláte obrázek sami, jak by měl vypadat i váš výslede. Nyní je zapotřebí nechat lepidlo pořádně vyschnout, abychom mohli sundat kostru z prkna bez strachu o to, že se nám něco rozlepí nebo zkroutí.
Po řádném vytvrzení lepidla můžeme hotovou kostru trupu sundat a v této chvíli je vhodné vylepit i místa, kam jsme se při lepení na desce nedostali. Opět lepidlo necháme zatvrdnou (nejlépe do druhého dne) a připravíme si pořádné brousítko na broušení trupu.
Dnes je dostatek prodejen jako je Baumax, Bauhaus nebo Obi, ve kterých můžete sehnat metrové latě o průřezu 50 x 20 mm. Cena se pohybuje kolem 50,- Kč a z takové latě máte 3 dokonalá brousítka. Snažte se vybrat co nejméně sukovatou a hlavně rovnou. Brousítku by mělo být dlouhé nejméně přes 4 žebra modelu lodě, Jen tak zbytečně neprobrousíte lišty. Na těleso brousítka nalepuji pruh brusného plátna a používám k tomu Chemoprén. Zrnitost plátna je v tomto případě 50 nebo 60. Při broušení netlačíme. Stačí jen jezdit po trupu a materiál ubývá před očima. Stále kontrolujeme jestli nemáme někde nedobroušeno nebo podbroušeno. Chce to trpělivost a zase trpělivost.
Nyní je čas abychm se rozhodli, jak a kde bude umístěna pohonná jednotka a hrídel s lodním šroubem.
19.7.2010 - Prohrabal jsem své zásoby a z těch jsem vydoloval - lodní hřídel průměr 3 mm, lodní hřídel o průměru 4 mm, motor Permax 400, třílistý šroub Robbe o průměru 35 mm a se závitem M4 a pružnou spojku na "čtyřku" hřídel a na osu motorku o průměru 2 mm. Tak, je tedy rozhodnuto, trojkovou hřídel dám stranou.
Vyvstal tím ale problém - kýlová lišta má stejnou šířku jako je průměr pouzdra vybrané hřídele a to 8 mm. Bohužel jsem neměl v zásobě lištu 10 x 3 mm a tak jsem musel použít lištu 8 x 3 mm. Proto jsem nucen vylepit prostor mezi žebry dalšími nosníky, v tomto případě 8 x 5 mm, abych mohl bez problémů vyvrtat do kýlové lišty otvor pro průchod lodní hřídele bez zhroucení konstrukce lodi.
Zatím mi nosníky zasychají a tak se vrhnu na úpravu hřídele. Koupil jsem ji kdysi za účelem, že ji zastavím do větší lodě. Teď ji budu muset dát do tohoto člunu a tak ji musím zkrátit na délku 180 mm. Hřídel rozeberu, rozříznu trubku pouzdra, zkrátím i samotnou hřídel a vydoluji bronzové ložisko z odříznutého pouzdra hřídele a nalisuji jej zpátky do zkrácené trubky. Poté hřídel opět složím a vybrousím plošky na konci hřídele a také na hřídelce elektromotorku. Plošky musí být takové, aby se jak hřídel tak i hřídel motorku daly ztuha vsunout do spojkových těles.
Po rozměření, v kterém místě mi bude procházet lodní hřídel dnem člunu, mohu začít "vyrábět" otvor do kýlové lišty. Dříve to byla docela fuška, dnes mi na to stačilo 15 minut a byl jsem s výsledkem spokojen. Otvor jsem začal profrézovávat dremelkou se stopkovou válcovou frézkou do dřeva. Občas mi ujela po letech dřeva, ale nakonec jsem se dobral k tomu, že jsem se dostal skrz a rozšířil díru na průměr pouzdra hřídele. Poté jsem použil kulatý pilník s hrubším zubem a lehce propiloval otvor tak, aby hřídel procházela skrze dno pod úhlem, který jsem chtěl.
Protože původně byl model navrhnut pro motor sovětské produkce (lodočnyj motor) a já jsem to chtěl změnit na motor řady 400, musel jsem tedy upravit i žebro číslo 4, které bylo navrhnuto tak, aby drželo i těleso motorku. Žebro jsem vyřiznul bez tohoto úchytu a tak jsem musel vyrobit nový úchyt z kousku překližky 4 mm o rozměrech 30 x 20 mm, který jsem pak přilepil 5 minutovým Devconem (epoxy lepidlo) na potřebné místo na žebru 4. A nyní jsem už mohl zalepit hřídel do kostry lodě. Opět jsem použil 5 minutové epoxy a byl to docela fofr stihnout vše zalepit.
22.7.2010 - Kostra je vybroušená, lodní hřídel vlepena a tak můžeme začít s potahem. K tomu jsem si připravil šablony z tvrdého papíru, pomocí kterých obkreslím tvar obšívky na leteckomodelářskou překližku 0,8 mm. Návod doporučuje nejprve potáhnout boky trupu a až poté , když trup znovu obrousíme, potáhneme dno. Překližku je možno buď ustřihnout, ale moc to nedoporučuji (musí se to umět), nebo jednoduše ji odřízneme vylamovacím nožem.
Přiznám se bez mučení, že velmi nerad pracuji s epoxidovými lepidly. Je to asi pozůstatek z dětství, kdy jedinným lepidlem byl Epoxy 1200 a byl problém jej namíchat tak, aby vytvrdnul za 24 hodin. Dnes je situace na trhu jiná, ale přesto jsem se rozhodnul lepit nějakou vodostálou disperzí, kterých je dnes na trhu dostatek. Pro teto účel jsem zvolil Bison Super Wood, který mají běžně v Baumaxu. Cena je něco kolem 70,- Kč. Další co potřebujeme, jsou pružné svorky. Opět je nakupuji v hypermarketech pro řemeslníky a většinou mě 8 kusů (jedno balení) stojí kolem 30,- Kč. Mají větší užitnou hodnotu než dříve používané dřevěné kolíčky na prádlo, ale v nouzi vyhoví i ty. Namažu tedy jednu stranu kostry lodě dispezním lepidlem, přiložím pás překližky a podle potřeby zajistím svěrkami a případně modelářskými špendlíky.
Po 3 hodinách už bez obav můžeme svěrky sundat a stejně jako jsme lepili obšívku prvního boku, můžeme lepit obšívku druhého boku. V této chvíli je lepší nechat vše proschnou alespoň přes noc, protože budeme brousit kostru s polovinou potahu, abychom pak mohli dobře potáhnout dno.
31.7.2010 - malý progres, obšívka boků pořádně zaschnula a tak můžeme boky opatrně oříznout až k nosníkům nožíkem a dobrousit ke kostře, aby se dala lepit obšívka dna
Podle papírových šablon jsem si vyříznul obě poloviny obšívky dna. I když na plánku jsou střihy na obšívku, přesto je dobré si ještě tyto střihy před obkreslením na překližku upravit podle skutečné potřeby a až poté podle nich vyříznou z překližky dno.
4.8.2010 - Protože jsem vyráběl kormidla na další dvě lodě, přerušil jsem práci na potahu a rozhodnul se, že vyrobím kormidlo i na tuto loď. Podle plánku jsem si upravil nákres kormidla - poněkud jsem zvětšil jeho plochu.
Základní část kormidla je z dvojky letecké překližky a ta bude polepena z obou stran 2 mm balzou aby bylo možno hotové kormidlo zbrousit do symetrického profilu. V překližce je výřez pro usazení drátu hřídele kormidla.
Všechny tři díly jsem slepil 5 minutovým epoxidem od Pelikána. Poučil jsem se při lepení kormidla Abbe Fárii, kde jsem použil 60 minutové epoxy, které tvrdlo 4 hodiny.
Nyní si vyrobíme ložiskovou trubičku pro uložení hřídele kormidly. Je ze dvou mosazných trubiček delší je o vnitřním průměru 3 mm a dva kratší o vnějším průměru 3 mm a dírou 2 mm.
Krátké kousky vsuneme z každé strany do delší trubičky tak, aby čouhaly 1 - 1,5 mm ven. Poté lehce natřeme koukající kousky a okraj delší trubičky pájecí kapalinou a opatrně je zapájíme malými kapkami cínu. Trubičku držíme v kolíčku na prádlo, abychom se nespálili.