Nascar interiér
Přes prázdniny se mi podařilo nabarvit a nalakovat asi 6 karoserií pro kategorii maket - Stock Car (Nascar). Nyní se dostám k tomu, abych modely dokončil a tak jsem začal hromadně pracovat na interiérech modelů. Celý interiér musí projít odtučňovací kůrou, ale stále musí vyhovovat stavebním pravidlům pro tuto kategorii. Možná se vám to bude zdát hodně drsné, ale vězte, že jiní účastníci těchto závodů, jdou ještě dál.
Asi se budete divit, ale já klidně stavím skoro celý interiér. Bývaly doby, že jsem jej i celý nabarvil a pak teprve jej vyřezával a znovu poopravil všechny nedostatky barvou.
Stavím interiér podle návodu, protože opravdu je tímto způsobem nejméně problémů s tím, že se pak musím dostat do špatně přístupných míst. Nejprve si tedy vyřežu z licích rámečků všechny potřebné díly a pak stavím od protipožární přepážky, přes pravou stranu rámu až po zadní část ochraného rámu.
Pak vlepuji detaily dovnitř kokpitu (řadící páku, část rámu a sedačku) a pak přilepuji levou stranu ochranného rámu. Vše pak zajistím gumičkami a popřípadě přelepím znovu spoje.
Když mi schne lepidlo na zatím přilepených dílech, tak mohu lepit horní části rámu. Zatím nelepíme volant, hasičák a přístrojovku.
Po slepení většinou kontroluji, jak to vypadá s interiérem, když jej vložím do karoserie kam patří. Zároveň si tím zkontroluji, kolik toho bude nutno vyřezat. Nejsem zastáncem bezhlavého vyřezávání, chci aby toho v autě zůstalo co nejvíce. Pochopitelně i vzhledem k tomu mi má auta tak nejezdí jako ostaním, kteří mají jen náznak rámu a pilot je odlehčen několika dírami.
K vyřezávání nadbytečných dílů interiéru je dobré používat vhodné nářadí. Před nějakým časem mi k tomu stačily štípací kleště, lupínková pila a modelářská brousítka. Přece jen jsem se zmohl na brusku s regulací Proxxon. Mám s ní nejlepší zkušenosti, lze si ji nastavit tak, že se při řezání plastu pilovým kotoučkem plast taví jen minimálně.
Nezapomeňte na ochranné brýle !!!! Přitavený kousek plastu na oční bulvě je ta nejméně příznivá věc, která by vás mohla potkat. Snažím se vyřezat všechen nepotřebný plast, který překaží volnému pohybu podvozku plafit. Po dvou autech to budete mít už v oku.
Po vyřezání je zapotřebí začistit všechny okraje od otřepů. Vidíte sami kolik toho zbylo. Na obrázku chybí pouze hasičák a přístrojovka s volantem.
Po začištění jsem položil první nátěr šedou barvou. V této chvíli se snažím vždy natřít hlavně ta místa, kde se po slepení špatně dostávám štětcem.
Protože používám akrylátové barvy (Agama, Tamiya a někdy i Revell), schnutí jednotlivých vrstev netrvá dluho a tak práce jde rychle od ruky. Pokládám černou barvu a snažím se i vyspravit nepřesnosti.
Opět čekám 30 minut a mohu položit další barvu. V tomto případě používám stříbřenku od Agamy a po zaschnutí ještě červenou barvu od stejné firmy. Pokud mohu hodnotit kvalitativní rozdíl mezi červenými barvami, pak se v tomto případě přikloním k Tamiya.
Nezapomínám i na "skryté" plochy, protože mi osobně vadí to, že když si otočím model koly nahoru, vidět nenabarvená místa na interiéru. Pochopitelně se najdou i lidé, kterým to nemusí vadit.