Babetta

Úvod » Lodě » Babetta

Společně se svým kamarádem Lukášem jsem zakoupil laminátový trup na plachetnici Endeavour. Jedná se o "historickou" plachetnici, která již vyžaduje znalost plachtění a tak jsem se rozhodnul, že se pokusím naučit plachtit s modelem, který není tak náchylný k poškození. Výběr padnul na plachetnici Babetta, kterou navrhnul Jan Horák někdy v 70. letech 20. století a jejíž plánek vyšel v tehdejší časopise Modelář. Protože jsem vlastníkem tohoto časopisu, tak jsem si plánek naskenoval abych jej mohl upravovat ve vektorovém grafickém programu Corel Draw. Z mé zkušeností je to potřeba, protože se málokdy podařilo konstruktérům namalovat plány absolutně symetrické. Zvětšení z naskenovaného plánku je 3,33 x.

Tento článek nemá být tutorialem pro stavbu, ale reportem ze stavby. Proto budu informovat o práci na modelu ve skocích. První věci bylo překreslení přapážek kostry v Corelu. Kreslil jsem jen polovinu přepážky a pak kopírováním a překlopením této poloviny jsem vytvořil celou přepážku. Neměl jsem překližku 5 mm silnou tak jsem na přepážky použil velmi tvrdou balzu 5 mm, která se nedala použít na nic jiného. Na balzu jsem nalepil vytisknuté přepážky, vyřezal lupínkovou pilkou, obrousil a připevnil modelářskými špendlíky na rýsovací prkno z laťovky.

V této chvíli je také vhodné propojení přepážek listami i vevnitř ptrupu. Vnitřní lišty slouží k vymezení kýlu a také k vytvoření vnitřního prostoru pro instalaci RC přijímače, serva řízení, navijáku a zdroje.

Abych mohl pokračovat ve stavbě, musel jsem vyříznou provizorní kýl, který je zatím ze sololitu. Nic rovnějšího v této velikosti jsem neměl po ruce. Zatím ještě nevím, z jakého materiálu bude, ale něco se rýsuje. Hlavně do toho nechci investovat zbytečně moc peněz. Když jsem vložil kýl, tak jsem mohl přilepit lišty na dno. Je to celkem 5 nosníků jeden 5 x 5 mm a 4 o rozměrech 5 x 2 mm. Lepil jsem Kanagomem.

Po zaschnutí jsem mohl pokračovat lepením lišt na přepážky. Lišty jsou o průřezu 5 x 10 mm vyžadovaly abych je nejprve ohnul do potřebného tvaru. Na rozdíl od různých rad na internetu jsem je ohýbal za sucha pouze v mezi prsty v ruce. K tomu ovšem musí lišty splňovat požadavek, že musí mít hustá podélná léta. Ohýbal jsem nejprve lišty na jedné straně lodi (samozřejmě jsem stále kontroloval podle přepážek) a pak podle nich jsem naohýbal lišty i pro druhou stranu. Lepil jsem nejprve lišty na dnu lodi a pak teprve na palubě. Lepil jsem Purexem Rapid, leší volbou by byl standard.

Po dokonalém zaschnutí a po přelepení všech spojů jsem mohl přikročit k broušení kostry. Vyrobil jsem si brousítko, které mělo větší délku než tři pole mezi 4 přepážkami. K tomu jsem si koupil v Baumaxu lať o průřezu 5 x 2 cm. Potřebný kousek latě jsem polepil smirkovým plátnek zrnitosti 50 pomocí lepidla Chemoprén Extrém. No a pak jsem brousil.

Opět jsem se začnul řídit popisem konstrukce na plánku a tak jsem začal potahovat nejprve dno plachetnice. Pan Horák doporučoval překližku 1 - 2 mm a jako alternativu balzu 3 mm. Bohužel jsem překližku v potřebné dálce nesehnal a tak jsem koupil 4 metrová prkénka tvrdší balzy. V Corel jsem si nakreslil šablony obšívky, podle šablon jsem vyříznul obšívku dna a lepil na kostru. Lepil jsem vodostálou disperzí Pattex Wood Super 3. Má trochu delší dobu schnutí (asi 3 hodiny), ale to nevadí.

Nechal jsem obšívku přes noc zaschnout a druhý den ráno jsem si podle šablony připravil obšívku boků. Po sundání svěrek a špendlíků jsem přesahující obšívku dna odbrousil a mohl jsem začít lepit obšívku boků. Zatím jsem s výsledkem práce spokojen, po přerýsování přepážek je loď opravdu absolutně symetrická.

31.7.2010 - po zatvrdnutí lepidla jsem obrousil celou obšívku a připravil si materiál na příď lodě. Měl jsem po ruce pouze balzové prkénko 8 mm a tak jsem z něj nařezal 6 stejných kusů jako byl požadovaný tvar přídě. Tři a tři kusy jsem k sobě lepil vodostálou disperzí.

Po dokonalém zaschnutí jsem přilepil bloky balzy na každou stranu přídě 5 minutovým epoxidem. Prostě jsem spěchal abych mohl co nejdříve dobrousit tvar celé přídě lodi. Pochopitelně jsem si nejprve pomohl nožíkem oříznutím do hrubého tvaru. Zatím je loď vybroušena nahrubo, ale přesto jsem s výsledným tvarem spokojen.

4.8.2010 - Vyrobíme si ložiskové pouzdro pro hřídel kormidla. Použil jsem k tomu zbytek z lodní hřídele, kterou jsem musel zkrátit. Hřídel kormidla je o průměru 3 mm a tak se mi zdálo dobré použít kluzná ložiska pro dráhové modely autíček. Problém je však v tom, že ložiska musím do duralové trubky lepit. Použil jsem 5 minutové epoxy, ložiska jsem odmastil lihem a trubičku vevnitř zdrsnil a také omastil. Když jsem lepil, tak jsem musel do ložisek navléknout hřídelku, aby ložiska byla souosá.

Peruť kormidla je slepena ze 3 vrstev. Základní část je z topolové překližky 3 mm, do které je vlepena hřídel kormidla. Po obou stranách překližkového dílu je nalepena balza o tloušťce 2 mm. Lepil jsem 5 minutovým epoxidem, který jsem si rozdělal nadvakrát. Ale byl to kalup, přece jen plocha kormidla Babetty je dost velká.

3.9.2013

Tyto prázdniny se mi podařilo velké modeláře rozhýbat k větší modelářské činnosti a tak i mě strhli k tomu, že jsem si řekl, že by bylo zapotřebí makat na Babbetě. Mám takový pocit, že když ji nedodělám letos, tak už nikdy. Trup jsem pořádně prolakoval a potáhnul jednou vrstvou tlustého Modelspanu. Opět jsem několikrát lakoval a brousil až do lesku. Vybrousil jsem kormidlo, polepil kýl a vybrousil. Na řadu přišel opět nitrolak a několikeré broušení mezi vrstvami laku. Do připraveného trupu jsem vlepil trubku pro kormidlo. Co bude dál - nejprve musím sehnat silné servo, protože nechci do této lodě instalovat drahý naviják. Původně byla Babbeta pro kategorii DX a uvažováno bylo  zabudování serva pro kormidlo pro kategorii FX. Dnes už máme silnější serva, tak bychom to mohli zkusit se silným servem s pákou.

Paluba by měla být překližková a mořená na mahagon, malá kajuta by měla dát vzhled rekreační plachetní jachty. Fotografie budou v galerii pod tímto textem.