Nascar 1:32 - faro a hračka
16.7.2008
Kolega z Děčína, Ivan Petrů, mě upozornil na to, že u nich v Děčíně se mu podařilo sehnat hračku, které připomíná autíčko Nascar. Jednalo se o auto v tubě pro kluky, kterému se daly přimontovat kola, otevírat kapota a vložit maketku motoru. A to vše bratru za hubičku, něco kolem 60 Kč. No nekupte to. Projevil jsem zájem, ale Ivan už více nesehnal. Přesto se zkontaktoval s dovozcem a ten ho odkázal na internetový shop, který od něj dovážené hračky odebírá a přes něhož by se dala autíčka zakoupit. Ivan mi dal tedy tip a já si objednal 15 kusů těchto autíček. no a za asi dva týdny jsem je měl doma. Ivan již mezitím začal autíčko přestavovat podla našich pravidel pro Favorit Cup třídy FC2. V této chvíli si můžete jeho návod prohlížet na stránkách Petra Munzara - najedete na třetí baner v pravém sloupci a pak do sekce návody.
Vybalil jsem tedy první autíčko a hlavně jsem žasl nad tím, že použitý plast není recyklovaný plast a tak se nemusím tolik bát, že při nárazu se autíčko hned rozbije. Vyndal jsem ze skříně můj skvost Dodge Charger od SCX a začal obě autíčka porovnávat. Samozřejmě se nejedná o porovnávání vzhledu nebo provedení, ale rozměrů.
Zkušebně jsem autíčka k sobě přikládal a bylo mi hned jasné, že autíčko je v modelářském měřítku 1:32, což se mi potvrdilo i přeměřením některých rozměrů. Tím nejdůležitějším je v případě Nascar rozvor, a ten byl u obou modelů shodně 87 mm. I výška modelů byla shodná (měřeno od prahů po nejvyšší bod střechy) a to 36 mm. Lišily se v délce - Dodge 162 mm a Chevrolet (hračka) 159 mm, šířka byla také rozdílná - Dodge 60 mm a Chevrolet 58 mm.
Jestli jste si všimli, tak jsem hračku pojmenoval. Silně mi připomínala Chevrolet Monte Carlo setóny 2000 a 2001. A také číslo 3 je jednoznačné - jedná se o vůz Dale Earnhardta seniora, který v něm našel smrt při Daytoně 500 v roce 2001. Pamatuji se na to, když jsem otevřel své oblíbené stránky komunity grafiků kolem hry Nascar Racing 3 a objevila se fotka tohoto jezdce s černou šerpou, že mi bylo smutno, jako by odešel někdo velmi blízký. Zdálo se mi, že snad truchlí celá motoristická Amerika. Pár fotek vozu tohoto jezdce.
Zaujal mne také celkem vypracovaný (na čínské poměry) podvozek tohoto autíčka. Kolečka se dají vyšroubovat z osiček přiloženým montážním klíčem.
Otevírací kapota skrývá maketku motoru, pochopitelně velmi stylizovanou, ale účel to jistě pro děti splňuje. Motor se dá vyjmout a také můžete vidět montážní klíč pro montáž koleček. Tady chci předeslat již jen to, že kolečka zatím nikde nepoužiji.
A ještě tři další fotografie. Pohled zboku ukazuje celkem zajímavé pojetí tzv. contingencies (povinné reklamy před a za předním kolem, které jsou u všech automobilů Nascar povinné a každý rok se v něčem liší). Ty budu tvořit nové. Naštěstí chevroletů jezdilo ve Winston Cupu nebo Busch Cupu dost, tak se nemusím bát, že bych musel alespoň dva auťáky nabarvit stejně. Také je celkem vyhovující to, že okna jsou z černého plastu a tak děti nebudou muset mít interiér. Pochopitelně, kdo bude chtít, použije fólii a bude muset si udělat i vnitřek. Budu tedy uvažovat o vnitřku jako měly itesáky (z papíru a hlavička jezdce). No uvidíme - "nechám to koňovi, ten má větší hlavu".
Začal školní rok a tak je zapotřebí něco udělat proto, aby děti mohly začít stavět modely do kategorie FC2. Nejprve jsem celou hračku rozebral včetně toho, že jsem z podvozku stáhnul náboje kol a osičky. Také jsem stáhnul nálepky z celého modelu.
Na vnitřní straně podvozku jsou výstupky, které brání tomu, aby tak, jak je v pravidlech, mohl být použít držák motoru od Fara. Nyní je již jasné, že v mém případě použiji pro podvozek našeho autíčka stávající plastikový podvozek.
Na následující fotografii můžete vidět přiložený držák motoru k podvozku hračky a je také vidět, jak výstupky překážejí.
Výhoda je, že plast, ze kterého je podvozek vylisován, je tvrdý a tak lze pro zbroušení výstupků použít i pilník na měkké kovy a plasty. Dobře se mi plast opracovával smirkovým papírem.
Stejně tak musíme upravit i držák motoru Faro, aby se bez problému dal tento díl dopasovat na zbroušený podvozek. Místa opracování jsou označena šipkami.
Na této fotografii můžeme vidět, jak bude držák Faro připevněn k podvozku našeho Nascara.
Pro názornost můžete vidět oba díly odděleny.
No, a tak jsem měřil a měřil a zjistil jsem, že při použití kol pro model Favorit se mi budou kola protáčet ve vzduchu a auto bude sedět na prolisech na spodní straně podvozku. Prolisy jsou místy vysoké až 3 mm a tak nezbývá nic jiného, než je také zbrousit.
K broušení jsem použil smirkový papír č. 60 a dobrušoval jsem stovkou. Broušením se ztenčila některá místa na podvozku a objevily se díry.
Naštěstí je to v místech, kde se nakonec budou muset stejně vypilovat otvory pro držák vodítka a vodítko samotné.
Držák motoru bude s podvozkem sešroubován a proto jsem vyvrtal do držáku celkem 6 otvorů o průměru 1,4 mm. Použiji šroubky o průměru 2 mm se samopřezným závitem a délce asi 6 mm. Prostě to, co je doma.
Držák motoru jsem přiložil zahora k podvozku a svrtal držák s podvozkem dohromady. Zespodu podvozku jsem vytvořil zahloubení vrtákem o průměru 5 mm tak, aby hlavy šroubků nevyčuhovaly přes spodní stranu podvozku. Je zcela jasné, že použiji šroubky se zápustnou hlavou.
Je vše připraveno a tak můžeme oba díly společně sešroubovat. Hlavně nesmím zbytečně šroubky dotahovat, abych nestrhnul vyříznuté zavity v plastu držáku. Také je vhodné, aby díry v podvozku byly o trochu většího průměru, já jsem je protáhnul vrtákem o průměru 2 mm.
Je načase vyřezat otvory v podvozku, aby bylo možno namontovat motor a převody. Samozřejmě otvory pak začistím pilníkem a ostrým nožem.
8.9.2008
Vyříznuté otvory jsme začistili pilníkem a namontovali zadní nápravu i s kolečky. Použil jsem opět „lisovací přípravek“ od fara a kladívko.
Na následující fotografii můžete vidět použitý motorek, který jsem zakoupil od Fara. Cena byla asi 165,- Kč, parametry můžete vidět na přiloženém lístku. Použiji farácký pastorek, který přilepím lepidlem na pastorky, které je možno koupit v prodejnách s RC modely.
Pastorek je již přilepen. Lepidlo je velmi dobré, nemáme problémy s lepením pastorků i pro makety 1:24 a auty kategorie PR/24.
Motorek vtiskneme do držáku motoru a přesvědčíme se, že ozubení nedrhne a kolečka se volně otáčí a přitom nejsou velké vůle mezi zuby.
Zkušebně nasadíme karoserii a ejhle, kolečka nám dřou o blatníky. Máme několik možností jak to odstranit, já jsem přistoupil na to, že jsem trochu propiloval blatníky. Myslím, že to vzhledu modelu neublížilo.
Na další fotografii lze vidět propilovaný blatník před začistěním.
Nyní je čas na přimontování držáku vodítka. Aby se mohlo vodítko otáčet do stran co nejvíce, musel jsem trochu připilovat do úkosu bočnice v přední části podvozku.
Připravíme si materiál na držák vodítka, já jsem použil dílek z Merkuru. Také jsem vyvrtal potřebné otvory do držáku motoru. Díry mají průměr 3 mm.
Držák vodítka jsem připevnil 2 šroubky M3 o délce 6 mm. Šroubky mají zápustnou hlavu a z druhé (vnitřní) strany jsou zajištěny matičkami.
Protože vnitřní konec držáku mi zasahoval do desky podvozku, musel jsem vypilovat zářez, aby po montáži držáku na rám s motorkem mi rámeček dosedl na podvozek.
Takto vypadá pak celá montáž podvozku, držáku motoru a držáku vodítka.
Problém je v tomto případě montáž přední nápravy. Abych dodržel světlost, která je u zadní nápravy, musím vyrobit nové domečky ložiska a upevnit na plastová čela přední části. Nevím, jestli by nějaké lepidlo udrželo cuprextitové bočnice a tak nebudu experimentovat a bočnice přišroubuji samopřeznými šroubky.
Bočnice jsou přišroubovány. Přesah bočnic směrem dozadu je záměrný, zvětšuje to tuhost přední nápravy.
Převrtal jsem poslední díru na průměr 4 mm. Bude to otvor, kterým bude procházet mosazná trubka o průměru 3/4 mm (díra 3 mmm, vnější průměr 4 mm), která bude sloužit jako ložisko a zároveň zpevní přední nápravu.
Můžeme se podívat, jak vypadá má montáž seshora.
Připravil jsem si materiál na přední nápravu, je to mosazná trubička o délce 33 mm a hřídelka průměru 3 mm a délce 43 mm. Kola jsou z Favorita.
Trubičku vsuneme do otvorů pro přední nápravu (určitě budeme muset dopilovávat jehlovým pilníčkem kruhového průřezu). Dbáme na dodržení rovnoběžnosti se zadní nápravou. Trubička přečnívá na obou stranách o půl milimetru a tak ji můžeme připájet k bočnicím. Pevnost se tím výrazně zvětší.
V označených místech jsem si pomohl tanou pistolkou a přilepil jsem bočnice k podvozku, Tím jsem výrazně zpevnil celou montáž přední nápravy a tak již nehrozí ulomení přední části podvozku v místech, která mají velmi malý průřez.
Do trubičky kápnu malou kapku oleje do jízdních kol, vložím hřídelku a nasadím kola.
Sběrací kartáčky na vodítku propojím s motorkem. Pamatujme!! Levý kartáček musí být propojen s MÍNUS svorkou motorku.
Zkusíme nasadit karoserii a určitě budeme potřebovat připilovat i přední blatníky. Nebojme se, pořád to vypadá pěkně. Nezapomeneme přilepit přední kapotu na karoserii.
A jdeme auto projet.