Podvozek pro kategorii FC2
Opět jsem čerpal z bohaté studnice nápadů člena tohoto fóra Ivana z Děčína. On a ještě PetrL na fóru přinášeli nápady, jak by se dal držák motoru využít pro samostavbu modelu na dráhu. Ivan mi poskytnul dokumentaci k jeho vizi, jak by mohl takový podvozek vypadat. Jen na okraj, Ivan má pohled na podvozek jako svůj avatar. Pro další zájemce jsou plánky na mém diskusním fóru a pokud bude zájem, určitě nebude Ivan nic namítat, že všechny nákresy bude možno stáhnout v tutorialu k tomuto podvozku.
Dnes jsem měl dovolenou, a jak jinak ji strávit než se svým koníčkem. Tak jsem se pustil do stavby. Doma se mi povaloval starý držák motoru, který byl již upravován pro Favorit s motorem Falkon. Většina členů ví o mém postoji k převodům do Favorita, ale zatnul jsem zuby a vrhnul se do práce.
Nejprve jsem musel „odstrojit“ starý držák motoru, který již přede mnou někdo použil pro namontování motoru Falcon.
Po odstrojení zbytků ze starého modelu.
Držák je docela zdevastován, ale přesto použitelný pro stavbu podvozku naší kategorie FC2. Je však žádoucí odříznout „zobáček“, který byl potřeba pro karoserii Favorit a také část, ve které bylo upevněno vodítko.
Musel jsem řešit dilema, bočnice z cuprextitu nebo ocelového plechu. Lenost zvítězila, a tak jsem se rozhodnul pro bočnice z cuprextitu.
Bočnice jsem tedy pomocí pilky na kov a lupínkové pilky vypiloval podle Ivanova plánku a dopiloval pilníkem na správné rozměry.
Do boční ctěny držáku motoru je potřeba vyvrtat díry pro drátěné úchyty bočnic. Nedoporučuji vrtat elektrickou vrtačkou, ale raději ručně. Pro tento účel používám volné vrtačkové sklíčidlo s upnutým vrtákem o průměru 2,5 mm.
Otvory jsou vyvrtány a tak je potřeba na bočnice připájet čepy, které budou bočnice zajišťovat v otvorech, které jsme zrovna vyvrtali v bocích držáku. Na čepy jsem použil ocelový drát o průměru 1,8 mm z výpletu jízdního kola. Drátem a průměrem otvoru je limitována vůle pohybu bočnice vůči držáku motoru. Oproti Ivanovi jsem použil dva čepy místo jednoho průchozího drátu. Důvodem bylo to, že drát vadil pastorku.
Dráty jsou připájeny k bočnicím. Pájíme rychle a čistě, hrozí ochlípnutí měděné fólie od laminátové desky.
Bočnice vložíme čepy do otvorů v držáku a připravíme si rozporku ze stejného drátu jako jsme udělali čepy. Tato část nám bude spojovat obě bočnice v přední části podvozku, aby bočnice nevypadly z děr v držáku motoru.
Předtím, než připájím rozporku na její místo, budu muset bočnice vůči držáku zafixovat. Stačí mi k tomu rovné prkno a pár lepících štítků.
Díly jsou zafixovány a tak můžeme pájet. Opět upozorňuji na rychlost a pečlivost při pájení.
Rám podvozku je připraven a nyní je potřeba si připravit díly na přední nápravu. Na fotografii chybí hřídel, které je z ocelové kulatiny o průměru 3 mm a délce podle potřeby. Domečky jsou z oboustranného cuprextitu a mosazné trubičky o vnitřním průměru 3,1 mm.
Domečky pájíme na určené místo tak, že si do obou vložíme mosazné trubičky a pak je navlékneme na delší tyčovinu o průměru 3 mm. Kontrolujeme kolmost domečků k bočnici a rovnoběžnost hřídele s podvozkem.
A ještě jeden pohled na dokončené domečky ložisek přední nápravy.
Potřebujeme si připravit držák vodítka. K tomu jsem použil 1 mm mosazný plech šířky 10 mm a délky asi 30 mm. Vodítko je Cahoza kartáčky Alpha. Plíšek svrtáme s držákem motoru.
Držák vodítka je k podvozku připevněn dvěma šrouby M3 se zápustnou hlavou a zajištěn shodnými maticemi. Vodítko přitáhneme k jeho držáku maticí M5. Sestava je vidět na následující fotografii.
A přichází na řadu zadní náprava. Jen škoda, že není nikdo, kdo by mne nafilmoval, jakým způsobem dostávám ozubené kolo na hřídel zadní nápravy. Ale pochybuji o tom, že se dočkáme toho, aby FARO začalo vyrábět ozubená kola na červík. Pak se není co divit, že tak málo lidí šáhne po jejich produktech. Kousek nástroje, kterým dostávám kolo na hřídel, je na fotografii vpravo.
Hotovo, natlučeno, srovnáno a doufám, že další výměna kola bude někdy za dva roky. Třeba do té doby vymyslím jiný způsob nasazování kolečka.
Určitě jsem na motorek nezapomněl, ale budu muset upevnit motor jiným způsobem, protože držák motoru již nemá výstupky pro uchycení motorku Faro Super. Motorek Falcon tyto výstupky nepotřeboval, naopak je bylo nutno odstranit. Aby tedy motor Faro Super držel ve správné poloze, musel jsem vyrobit z kousku cuprextitu destičku, kterou jsem na jedné straně musel podlepit kouskem lišty 2 x 2 mm.
Na následující fotografii můžete vidět umístění destičky v držáku motoru. Je nutno vycentrovat motor, tak aby byl kolmý na zadní hřídel a také aby destička opravdu motorek přitlačovala směrem k převodu.
Destičku jsem zajistil proti pohybu tavnou pistolí. Nedoporučuji lepit tavnou pistolí přímo motor. Jednak se pak špatně chladí za chodu a pak se stává, že lepidlo změkne a motor se uvolní a může vypadnou a poškodit převod.
A jedeme z kopce, vložíme do vodítka kartáčky a připájíme k nim vodiče. Druhý konec vodičů připájíme ke svorkám motorku. Klidně se můžete zbavit keramického kondenzátoru, pokud nebudete jezdit s modelem v blízkosti rádia nebo televizoru. Stejně to odrušení není nijak dokonalé.
Tak, a ještě jedna fotografie dokončeného model....
... a při prvních testech na dráze.
Tak hodně zábavy při stavbě modelu.