Napájecí díl autodráhy Ites (Faro)

Úvod » Archiv » Tutoriály auta » Dráhová elektronika » Napájecí díl autodráhy Ites (Faro)

Konečně jsem udělal něco pro příznivce české autodráhy. Válí se mi doma na půdě a občas potřebuji vyzkoušet dohotovené modely. Protože nebudu kvůli tomu shánět originální ovládač, rozhodnul jsem se vyrobit napájecí terminál pro připojení zdroje z PC a ovládače, který používám pro jízdy na dřevěných dráhách. Snad se to bude někomu hodit.

Nejprve jsem si rozměřil spodní část rovného dílu autodráhy Ites (Faro), který přeměním na napájecí terminál. Spodní část vyrobím z překližky tloušťky 2 mm a podle plánku desku opatřím výřezy. Všechny míry jsou v milimetrech.

Než budu vyřezávat celou základní desku, připravím si delší stěny napájecího boxu, který bude ukrývat zadrátované konce banánku. Obě stěny jsou také ze dvoumilimetrové překližky. Pásy jsou dlouhé 252 mm a jeden je široký 30 mm a druhý 35 mm. V širším pásu je vypilovaný otvor, kterým budou procházet vodiče připájené ke sběrnicím na panelu dráhy. Okraje jsou vyztuženy smrkovými nosníky 7 x 3 mm (lze použít i jiný průřez), které končí 2 mm před okrajem pásu. Lepíme např. Chemoprénem Extrém.

Nyní můžeme vyřezat všechny potřebné otvory do velké překližkové desky. Řežeme lupínkovou pilkou, používám plátky na kov. Mají jemnější řezy a nemusíme již tolik opracovávat řezy pilníkem.

Zaschlé bočnice přilepíme (opět Chemoprenem) na určená místa podle fotografie. Lepíme podle instrukcí na tubě lepidla. Vyšší bočnice s dírou je přilepena k panelu dráhy, nižší na okraji dřevěné desky.

Po zaschnutí doplníme bočnice postraními díly z překližky o síle 2 mm. Mají délku 46 mm a na jednom konci výšku 30 a na druhém 35 mm. Samozřejmě při základně jsou hrany na sebe kolmé. Horní hrana je šikmá směrem dozadu.

„Komůrku“ pro vývody zdířek a drátařinu jejich propojení s panelem dráhy máme hotovu a tak do krajního pásu vyvrtáme dvě díry uprostřed výšky pásu symetricky od středu 20 mm každá zdířka (vzdálenost obou je 40 mm). Průměr díry je podle použitých zdířek, doporučuji vyvrtat menší otvor a poté opatrně dopilovat kulatým pilníkem na potřebný průměr. Červená zdířka je pro + (plus) pól zdroje …

….černá pro – (mínus, 0) pól zdroje.

Teď můžeme začít vlastní drátování. Platí pravidlo – mínus pól (-, 0V) by měl být připojen k levé kolejnici ve směru jízdy modelu. Chcete-li se vyhnout pozdějšímu přeletování kartáčků na dřevěných dráhách, tak tuto zásadu dodržte. Jako napájecí žílu používám pro mínus pól černou. Pájím ke kolejničce rychle výkonnou pájkou a za pomocí kalafuny. Na pravou „šínu“ ve směru jízdy připájím kabel jiné barvy, v tomto případě oranžový. Oba kabílky jsem získal z odstřižených žil z PC zdroje.

Protože černé žíly by nám trochu po montáži odtlačovaly překližkovou desku, budeme si muset trochu ještě desku upravit aby se tak nestalo. Podle potřeby si ještě vyřežeme zářezy. Viz fotografie.

Potřebujeme ještě vyrobit vrchní panel pro přimontování zdířek pro ovládače. Bude mít rozměry 252 x 51 mm. Opět vyvrtáme 2x 3 otvory pro zdířky, postup je stejný, jako v případě zdířek pro napájení. První díry jsou vzdáleny od kraje 30 mm a rozteč mezi dalšími dvěmi pak také 30 mm.

Do připravených otvorů zamontujeme zdířky, pro každý ovládač jednu černou, červenou a bílou. Pořadí není nutné dodržet podle fotografie. Důležité je správné elektrické propojení.

Spoléhám na pevnost spojení pomocí lepidla Chemopren Extrém. Namažu spodní stranu panelu autodráhy a také překližkovou část, prostrčím otvorem v bočnici kabely z panelu do komůrky spojů a oba díly k sobě přitisknu a přilepím dohromady. Fotografie snad vše osvětlují.

A před námi je nejsložitější část konstrukce, správné propojení panelu a zdířek. Je důležité aby vše fungovalo tak, jak má. Nejprve připájíme k ČERNÝM zdířkám ORANŽOVÉ vodiče (z pravých kolejniček ve směru jízdy). ČERNÉ vodiče z levých kolejniček připájíme k ČERNÉ NAPÁJECÍ zdířce a od ní také k ČERVENÝM zdířkám pro ovládač. No a teď také z ČERVENÉ napájecí zdířky připájíme ČERVENÉ vodiče k BÍLÝM zdířkám ovládače. Platí zásada, 2x měř, jednou řež. Fotka vám pomůže.

Je-li vše v pořádku (je dobré funkčnost vyzkoušet), můžeme kryt přilepit Chemoprenem Extrém.

A ještě pohled ze strany.

Ať vám můj nápad prospěje a díky za vaše příspěvky ke konstrukci. Tomáš Herder, 7.10.2007

backtolist